Navisec Health täytti INTO Terveyden tiukat kriteerit asiointipalvelulle

Kosketus on tärkeä osa hoitoa, erityisesti kipupotilaille. He tarvitsevat empatiaa ja vastakaikua hoitavalta henkilökunnalta, Daniel Selin toteaa.

INTO Terveys on runsas vuosi sitten Helsingin Kalasatamaan perustettu tuki- ja liikuntaelinsairauksiin sekä kivunhoitoon erikoistunut lääkärikeskus.

”Meidän fysioterapeuttimme ovat erikoistuneet tuki- ja liikuntaelinten fysioterapiaan, on OMT-koulutuksia ja muita pidempiä tutkintoja. Meillä on kipupsykologi ja fysiatrian erikoislääkäreitä”, toimitusjohtaja, OMT fysioterapeutti Daniel Selin kertoo.

Yrityksessä työskentelee 10 alan kokenutta ammattilaista. Erityisosaamista löytyy esimerkiksi urheilufysioterapiasta, ylä- ja alaraajoista, lasten ja nuorten tule-vaivoista, kivunhoidosta sekä äitiysfysioterapiasta.

Kivun hoidossa keskitytään erityisesti tuki- ja liikuntaelinvaivojen kipuun. Asiakkaina on myös syöpäpotilaita ja muita kipukroonikkoja.

INTO Terveydessä alan ammattilaiset toimivat tiiviissä yhteistyössä. Hoito on kokonaisvaltaista. Tiiviiseen yhteistyöhön kuuluu, että voi kysäistä naapurihuoneen ammattilaiselta mielipidettä. Selinin kokemuksen mukaan itsellä olevaa asiakasta ei lyhyt kysäisy edes häiritse. Pikemminkin asiakas kokee olevansa todella hyvällä ammattilaisella, kun siltä muutkin käyvät kysymässä neuvoa.

Tarkkaa tietoa hoidon vaikuttavuudesta

Navisec Health-asiointipalvelun INTO Terveys otti käyttöön ensimmäisten joukossa.

”Olimme monia vastaavia kokeilleet, haastatelleet ja koekäyttäneet. Meillä oli tiukat kriteerit palvelulle”, Daniel Selin kertoo.

Yksi tärkeimmistä oli vaikuttavuuden luotettava osoittaminen.

”Halusimme pois subjektiivisesta arvioinnista, siitä, että asiakas sanoo, että olo on ehkä vähän parempi. Halusimme validit mittarit, joilla hoidon vaikuttavuutta voi arvioida. Ja nimenomaan sähköisenä, meille oli tärkeää päästä pois paperisodasta.”

Navisec Health kerää etänä tietoa hoidon vaikuttavuudesta. Samalla se antaa asiakkaalle helpon tavan olla yhteydessä terapeuttiin pienissäkin asioissa, Daniel Selin sanoo.

Läheistä yhteydenpitoa

Toinen tärkeä asiointipalvelun ominaisuus on läsnäolo. Yhteydenoton kynnys asiakkaille on tehty mahdollisimman matalaksi.

”Olemme aikaisemmin käyttäneet sähköpostia, vaikka se ei tietoturvallinen olekaan. Asiakkaille on kuitenkin tosi iso kynnys ottaa yhteyttä sähköpostilla, asian pitää olla todella iso. Nyt jo huomaamme, että Navisec Healthin kautta asiakkaat ottavat helpommin yhteyttä ja vaikka kysyvät, teenkö harjoitteen oikein, kun teen sen näin”, Selin kertoo.

Navisec Healthin videoklippien lähetysmahdollisuus oli yksi ratkaisevista asioista, miksi päädyttiin juuri tähän palveluun. Terapeutti voi lähettää asiakkaalle videoita, miten harjoite tehdään. Ja toisinpäin, jos asiakas on epävarma, hän lähettää videon omasta suorituksestaan ja saa terapeutilta palautteen, meneekö oikein. Videot kulkevat helposti viestikentässä.

”Pahimmillaan voi mennä kuukausi, ettei asiakas käy vastaanotolla. Jos hän koko ajan tekee jonkun harjoitteen väärin, harjoite voi jopa hidastaa kuntoutumista. Näistä päästään asiointipalvelun myötä eroon.”

Pitkien käyntivälien aikana terapeutti tsemppaa ja motivoi asiakasta. Harjoitteiden tekeminen ei unohdu, kun rinnalla kulkeva terapeutti motivoi.

Jos asiakkaalla on hyvä kehon hallinta, eikä harjoitusten ohjaaminen vaadi fyysistä opastusta, harjoitusten progressio onnistuu hyvin myös etänä. Samalla säästetään aikaa, kustannuksia ja kaikkien hermoja.

Suunnitelmissa on ottaa tulevaisuudessa Navisec Healthin kautta käyttöön myös tietoturvallinen videopuhelun mahdollisuus erityisesti lääkäripalveluiden yhteydessä.

Työterveyshuoltoon uudenlainen avaus

”Panostamme työterveyshuoltoon. Sieltä asiakas on voinut saada lähetteitä eri suuntiin, kokeillaan monenlaista. Meidän uudenlaiseen konseptiimme kuuluu fysiatrian erikoislääkärin kannanotto sekä etäpalveluiden hyödyntäminen osana fysioterapiajaksoa. Se säästää työntekijän aikaa, nopeuttaa työhön paluuta ja vähentää työterveyshuollosta tulevia kustannuksia. Työterveyslääkäri saa kaikki tarvitsemansa tiedot työntekijän tarkoituksenmukaista hoitoa varten.”

Tuki- ja liikuntaelinvaivoista kärsivät ovat enimmäkseen toimistotyötekijöitä tai sitten raskaan työn tekijöitä.

Työterveydenhuoltoonkin sähköinen asiointipalvelu tuo uusia mahdollisuuksia. Hoitojakson jälkeen asiakkaaseen voi pitää yhteyttä, vaikka useita kuukausia ja seurata hoidon vaikuttavuutta ja pysyvyyttä.

”On paljon asiakkaita, jotka jäävät kierteeseen. Työterveyshuollosta saa vaikka viiden fysioterapiakäynnin lähetteen. Akuutti ongelma saadaan kuriin, mutta vuoden päästä asiakas on jälleen samassa tilanteessa. Tilanteen seuraaminen motivoi häntä ehkä tekemään harjoitteita. Sparraamme ja kannustamme. Samalla siitä oppii itse, kun näkee, että tällainen toimii tässä tilanteessa”, Selin toteaa.

Myös työterveyslääkärit ovat kiitollisia oikeasta seurantatiedosta.

Lapsille ja nuorille lisää palauttavaa liikuntaa

Selin itse on erikoitunut lasten ja nuorten fysioterapiaan ja alaraajoihin.

”Tyypillinen asiakkaani on 8–12-vuotias poika. Kasvupyrähdys siinä iässä yhdistettynä kovaan treeniin tuo suuria haasteita. Ylikuormitus aiheuttaa ongelmia.”

Selin toteaa, että nykypäivänä lasten ja nuorten liikunta on muuttunut vaikkapa hänen omasta lapsuudestaan. Joko urheillaan tosi kovaa, tai sitten ei tehdä mitään. Palauttava liikunta, jota ennen tuli jatkuvasta ulkona leikkimisestä ja pelaamisesta, on jäänyt hyvin vähiin.

Digitalisaation mahdollisuudet terapia-alalla hän näkee suurina. Kuntoutuminen monesti nopeutuu ja potilas saa kustannussäästöjä. Etänä voidaan hoitaa niitä asiakkaita, kenelle etähoito sopii. Vastaanottoaikoja säästyy niille, ketkä hyötyvät siitä.

Diginatiiveille lapsille etäterapia osana fysioterapiaa lienee hyvin luonnollista.