Kun maailma muuttuu, muuttuu myös puheterapia siinä mukana

HablaCo. Oy on jyväskyläläinen puheterapiaa tarjoava yritys. Yrittäjä Nina Kuusisen lisäksi talossa on neljä puheterapeuttia, jotka tarjoavat puheterapiaa myös lähiseudun kunnissa.

Kuusinen toteaa, että on tärkeää sitouttaa vanhemmat mukaan terapiaprosessiin.

”Lapsella voi olla useita terapioita yhtäaikaisesti, esimerkiksi toimintaterapiaa, fysioterapiaa, musiikkiterapiaa ja puheterapiaa. Kun terapiajaksot ovat pitkiä, ymmärrän hyvin, että terapian paljouteen voi väsyä. Eräs vanhempi kertoi, että hänen kaikki vapaapäivänsä kuluvat lapsen terapiakuljetuksissa.”

Silti tiivis yhteistyö on yksi avain terapian vaikuttavuuteen.

Tietoturvallista tiedon välittämistä

Jotta vanhemmat ovat tietoisia siitä, mitä puheterapiassa tehdään, käytössä on terapiavihko. Sen rinnalle on HablaCo:ssa otettu käyttöön sähköinen asiointipalvelu, Navisec Health.

”Maailma muuttuu ja sähköistyy. Meidän pitää muuttua siinä mukana”, Kuusinen toteaa.

Osa vanhemmista käyttää mieluummin sähköistä kuin paperista terapiavihkoa. Toki moni edelleen haluaa myös perinteisen paperisen version.

Asiointipalvelun valinnassa Kuusinen painottaa tietoturvaa. Potilastiedon pitää liikkua turvallisesti.

Navisec Health otettiin yrityksessä käyttöön viime elokuussa. Kuusinen pitää tärkeää myös sitä, että se on yhteensopiva potilastietojärjestelmän, Diariumin, kanssa.

”Sähköisessä järjestelmässä voimme lähettää lomakkeita, terapiamateriaalia ja videoita. Käytämme sitä enemmän tiedon välittämiseen tällä hetkellä.” Järjestelmä mahdollistaa myös etäterapian toteuttamisen.

Etäterapia tulee olemaan tulevaisuutta

Nina Kuusinen huomasi tyytyväisenä, että Navisec Healthista on julkaistu Pro-versio.

”Etänä annettava puheterapia on tulevaisuutta. Jo nyt jotkut vanhemmat kysyvät sitä. On hyvä, että myös meillä on mahdollisuus tarjota etäterapiapalvelua.”

Jotta etäpuheterapiaa ylipäänsä voi antaa, lapsiasiakas tarvitsee vanhemman vierelleen muun muassa hoitamaan yhteyksiä. Se voi tarkoittaa, että terapiaa painottuu enemmän ilta-aikaan, kun vanhemmat ovat tulleet töistä.

”Itse tykkään, että tämän työn suola on vuorovaikutus ihmisten kanssa, tykkään tavata asiakkaat kasvokkain. Etäterapia voi tarkoittaa myös ohjauksellisia asioita vanhempien kanssa, ja tietysti kaukana asuvien asiakkaiden kanssa etäterapia voi olla hyvä vaihtoehto, ja varmasti yksi tulevaisuuden puheterapian toteutustapa.”

Kaikille sähköinen asiointi ei sovi, eikä tule koskaan sopimaan. Kuusinen muistuttaa, että kaikilla asiakkailla ei ole vielä edes tarvittavia laitteita tai pankkitunnuksia vahvaan tunnistautumiseen. Toki Navisecin järjestelmässä asiantuntija voi tunnistaa asiakkaan myös perinteisesti vastaanottokäynnin yhteydessä ja tällöin käyttäjätunnus voidaan luoda ilman vahvaa tunnistusta.

About the author

Saara Liespuu on tiedottaja ja toimittaja. Navisec Healthin nettisivuilla hän esittelee alan toimijoita.