Elämänmuutos etäohjauksella

Miltä kuulostaa terveysalan yritys, joka toimii pelkästään verkossa? Vielä harvinaiselta, mutta tulevaisuudessa varmasti tavalliselta.

Vanamo Terveys on sellainen, start up-yritys, jonka palveluja saa pelkästään etänä. ”Meidän palvelumme on Terve Päivä, elämäntapamuutos, jolla voi ehkäistä kakkostyypin diabetesta”, yrityksen tietoteknisistä asioista vastaava Risto Metsälä kertoo.

Hän uskoo vahvasti digitaalisuuteen. Kustannustehokkuus ohjaa väkisin siihen suuntaan, joka alalla. Nykyiset nuoret lääkärit ja heidän sukupolvensa ovat jo diginatiiveja. Digitaalinen palvelu ei kohta ole enää erikoisuus, se on uusi normaali. ”Pelkästään verkossa toimiminen mahdollistaa skaalautuvuuden. Palvelumme on tarjolla koko Suomessa”, Metsälä toteaa.

Mahdollisuuksia on myös kansainväliseen toimintaan. Toki kielikysymykset nousevat silloin esiin, vaatii todella hyvää kielitaitoa huomata asiakkaan mielialaa tai lukea rivien välistä etätapaamisessa.

Kahdeksan kuukauden matka

Terve Päivä on kahdeksan kuukauden matka. Elämäntapamuutos, joka tehdään yhdessä henkilökohtaisen ohjaajan, diabeteshoitajan kanssa. ”Asiakkaalla on käytössä OmaTervePäivä-sovellus. Sen kautta ollaan yhteydessä omaan ohjaajaan. Diabeteksen hoitoon erikoistuneet sairaanhoitajat kulkevat vierellä kohti tervettä päivää”, Metsälä kertoo.

”Perinteisten palvelujen rinnalle halutaan kuitenkin tuoda muita vaihtoehtoja”

Ohjaaja perehtyy asiakkaan elämäntilanteeseen, ja hänen laaja osaamisensa on käytössä koko ajan. Asiakkaan ei tarvitse matkustaa tapaamaan ohjaajaa, vaan ne hoidetaan hänelle parhaiten sopivana aikana luotettavan ja erittäin helppokäyttöisen etäyhteyden avulla. Vaikka mökiltä.

Metsälä muistuttaa, että omaan terveyteensä liittyviä asioita ei kannata levitellä etäyhteydellä kahvilassa. Etätapaamiset kannatta hoitaa rauhallisessa paikassa, ja keskittyä asiaan.

Helppokäyttöisyys on ehdoton vaatimus

Metsälän puheessa korostuvat usein sanat ”helppokäyttöisyys” ja ”käytettävyys”. Jotta palvelu toimisi ja yritys pyörisi, kaiken pitää olla helppokäyttöistä. Asiakkaiden tietotekniset taidot vaihtelevat, eikä uudesta asiakkaasta voi tietää, miten paljon hän
osaa.

”Ammattilaisilla on kokemusta monenlaisista tietoteknisistä sovelluksista, mutta kuluttajat ovat eri asia. Käytettävyys on ehdoton edellytys.” Vanamo Terveydellä on käytössä Navisec Health.

”Kustannustietoisuus ohjaa etäpalveluihin. Kolikon toinen puoli on tietoturvallisuus. Me haluamme hakea innovatiivisesti vaihtoehtoja moneen asiaan. Lainsäädäntö laahaa vielä perässä, viranomaiset ovat vaikeuksissa, kun haetaan lupia”, Metsälä sanoo.

Yrityksessä on tietysti tiedostettu, että on olemassa iso joukko ihmisiä, jotka eivät koskaan lähde pelkästään etäpalvelun asiakkaaksi. Perinteisten palvelujen rinnalle halutaan kuitenkin tuoda muita vaihtoehtoja. Terveydenhuolto on kallista, vie
valtavasti rahaa. Kaikki keinot, jolla kustannustehokkuutta voi parantaa, pitää ottaa käyttöön.

”Edelläkävijät menevät nyt, kriittinen massa tulee perässä. Uudet asiat lähtevät käyntiin hitaasti, mutta kun loikkaus tulee, se on äärettömän nopea”, Metsälä sanoo ja ottaa esimerkiksi parkkimaksusovellukset.
About the author

Saara Liespuu on tiedottaja ja toimittaja. Navisec Healthin nettisivuilla hän esittelee alan toimijoita.